Forbedret halvårsresultat i NTE

NTEs halvårsrapport for 2017

Halvårsrapport 2017

NTE oppnådde i første halvår 2017 et driftsresultat på 438 millioner kroner, som er 149 millioner kroner bedre enn i tilsvarende periode i fjor. Resultat etter skatt ble nær fordoblet fra 111 til 213 millioner kroner.

- Vi fikk et første halvår med svært god kraftproduksjon, som sammen med positiv utvikling i våre kunderettede aktiviteter i Trøndelag, bidrar til at vi oppnår et betydelig forbedret resultat. Samtidig ser vi at de siste års resultatforbedringstiltak nå gir oss et bedre grunnlag for framtidig grønn vekst og utvikling. Dette er et arbeid som vil fortsette, sier konsernsjef Christian Stav.

Omsetningen i NTE-konsernet ble i første halvår 1 560 millioner kroner, mot 1 318 millioner kroner i første halvår 2016. Driftsresultatet ble 438 (289) millioner kroner. Som følge av blant annet konvertering av ansvarlig lån hos eier til egenkapital, gikk netto finanskostnader ned fra 80 millioner kroner i de første seks måneder i 2016 til 46 millioner kroner i 2017. Konsernets skattekostnad er beregnet til 179 (99) millioner kroner. Skatteøkningen skyldes både bedre resultat før skatt og det forhold at overskudd fra kraftproduksjonen gir høyere skattebelastning enn de øvrige forretningsområdene

NTE Energi hadde et driftsresultat på 244 (195) millioner kroner. Resultatforbedringen kommer hovedsakelig som følge av vesentlig høyere produksjon av vann- og vindkraft, 2 429 GWh i årets seks første måneder, mot 2 164 GWh i tilsvarende periode i 2016.

NTE Netts driftsresultat ble på 87 (120) millioner kroner. Den altoverveiende delen av nettselskapets inntekter fastsettes av NVE og påvirkes av bl.a. rentenivå, pris på nett tap og kostnader til sentralnett. Hovedårsaken til det reduserte driftsresultatet er lavere inntektsramme.

Forretningsområde Marked består av markedsaktiviteter innenfor fiberbasert bredbånd, kraftomsetning og elektroinstallasjonstjenester i Trøndelag. NTE Marked hadde i første halvår 2017 et driftsresultat på 54 (44) millioner kroner. Fiberbasert bredbånd og kraftsalg viser god framgang sammenlignet med 2016. Elektroinstallasjon leverer på linje med samme periode i fjor.

For ytterligere kommentarer kan konsernsjef Christian Stav kontaktes på 905 18 202.

Lav energiproduksjon ga svekket NTE-resultat

NTE-konsernet leverte i 2016 et driftsresultat på 509 millioner kroner. Driftsresultatet er 73 millioner svakere enn i 2015, først og fremst på grunn av mindre tilsig og dermed betydelig lavere energiproduksjonen enn året før. Den underliggende driften er god i alle virksomhetsområder.

NTE har fått konsesjonsfritak for nytt Nedre Fiskumfoss kraftverk

NVE har gitt NTE fritak fra konsesjonsbehandling for en mulig fornyelse av Nedre Fiskumfoss kraftverk i Namsen. Et eventuelt nytt kraftverk kan være ferdig bygd i innen 2021.

​- NVEs beslutning er svært gledelig, sier energidirektør Kenneth Brandsås. – Den forenkler prosessen fram til investeringsbeslutning, i og med at det nå er klart at opprusting og utvidelse av Nedre Fiskumfoss kraftverk ikke er konsesjonspliktig. Samtidig bekrefter NVE med sin beslutning, at dette er et godt miljøprosjekt.

Tilfredsstillende NTE-resultatet

NTE-konsernet leverte for 2015 et driftsresultat på 580 millioner kroner. Resultat etter skatt ble 133 millioner kroner. Resultatet er svakere enn i 2014, men justert for lave pensjonskostnader i 2014 og nye regnskapsføringsprinsipper ble resultatet 20 millioner kroner bedre enn året før. NTE betalte for 2015 hele 75 % skatt på sin produksjon av fornybar energi.

To nye kvinner inn i styrerommene i NTE

For å nå NTEs mål om å gi kundene et grønt forsprang trengs ny kompetanse, også i styrerommene.
Derfor har Rikke Stoud Platou og Therese Troset Engan gått inn i styret i henholdsvis NTE Energi og NTE Nett.
- Vi får nå tilført viktig kompetanse innen innovasjon og utvikling inn i våre to mest tradisjonsrike selskaper, sier Christian Stav, konsernsjef i NTE Holding AS.

800 uten strøm etter "Tor"

Kl. 08.30 lørdag 30. januar er omlag 800 kunder uten strøm i Nord-Trøndelag som følge av ekstremværet «Tor». En del av dette er fritidsboliger.

NTE har arbeidet med feilretting gjennom hele natten og fortsetter arbeidet med å gjenopprette normal strømforsyning. NTE forventer at de fleste strømkundene får strømmen tilbake i løpet av dagen. Som følge av påkjenninger fra ekstremværet og reparasjonsarbeidet kan imidlertid strømnettet være ustabilt enkelte steder en tid framover.

Vær forsiktig ved strømfeil

Ekstremvære "Tor" nærmer seg også Nord-Trøndelag. Det kan bety feil i strømforsyningen og feil på strømnettet. Dette kan være farlig å komme i nærheten av. Vi oppfordrer derfor alle til å holde god avstand og ikkke berøre ledninger som har falt ned og holde god avstand til og ikke berøre trær eller andre gjenstander som ligger over ledninger.Berøring av ledninger og trær eller andre gjenstander som ligger over ledninger, kan medføre livsfare.

Ser du ledninger som henger ned eller trær eller annet som ligger over ledninger, ber vi deg gi beskjed på vår feilmeldingstelefon 74 15 07 40 så snart som mulig.

Tilfredsstillende halvårsresultat i NTE på tross av krevende markedsforhold

NTE Holding oppnådde i første halvår et resultat etter skatt på 110 millioner kroner. Resultatet er 6 millioner bedre enn etter tilsvarende periode i fjor. Underliggende drift i konsernets virksomhetsområder preges av lavere resultatbidrag fra energiproduksjon som delvis veies opp av økt bidrag fra nettvirksomheten. Øvrige forretningsområder er tilnærmet uendret.

NTE bygger ut Storåselva i Snåsa

I januar starter NTE byggingen av Storåselva kraftverk i Snåsa. Det er klart etter at selskapet har vurdert en rekke aktuelle vann- og vindkraftprosjekter. I løpet av 2016 kan ytterligere prosjekter bli besluttet utbygd.

Storåselva kraftverk er et fornybarprosjekt til om lag 330 mill. kroner og skal stå ferdig i 2018. Kraftverket vil årlig produsere 75 GWh strøm, noe som tilsvarer årsforbruket av elektrisitet i mer enn 4000 husstander.

NTE kjøper FosenKrafts telekomvirksomhet

NTE har inngått avtale om å kjøpe telekomirksomheten til FosenKraft AS. Kjøpet omfatter et fiberbasert bredbåndsnett til nærmere 1600 husstander samt mange bedrifter og offentlige virksomheter i Ørland og Bjugn.

SORIA deler ut oppdrag for 1.4 milliarder

Nettselskapene i SORIA-samarbeidet har signert avtale med Nuri Telecom LtD (Nuri) om kjøp av kommunikasjonsutstyr og automatiske strømmålere til over 700 000 kunder. Avtalen har en verdi på rundt 600 millioner kroner. Samtidig er det inngått montasjeavtaler med Eltel Networks AS, Ringeriks-Kraft Service AS og OneCo Technologies AS for 800 millioner kroner.