Lite nedbør ga redusert vannkraftproduksjon og svakere resultat

NTE oppnådde i første halvår 2018 et resultat etter skatt på 135 millioner kroner, mot 213 millioner kroner samme periode i fjor. Hovedårsaken til endringen er lite nedbør og dermed vesentlig lavere produksjon av fornybar energi.

- Vi har en nedgang i produksjonen av fornybar energi på hele 30% sammenlignet med samme periode i 2017, noe som skyldes et usedvanlig tørt år så langt, sier konsernsjef Christian Stav. NTE produserte 1,7 GWh første halvår, sammenlignet med 2,4 GWh første halvår i fjor. Nedgangen er delvis motvirket av høyere kraftpriser og solid drift i hele konsernet.

Første halvår 2018 var også preget av betydelig vekst og utvikling for NTE. -Vi har vekst i antall strømkunder, og leverer nå strøm til 70.000 privatkunder, bedrifter og offentlige virksomheter. Fibervirksomheten fortsetter også å vokse og etter første halvår har vi 44 400 fiberkunder i Trøndelag, sier konsernsjef Christian Stav. I mai åpnet NTE to vannkraftverk; Byafossen ved Steinkjer og Storåselva på Snåsa, og til sammen produserer de ren, fornybar energi til 15000 trøndere. – Dette er viktige milepæler både for oss og for samfunnet. Vi trenger mer fornybar energi for å nå klimamålene, og da er dette et betydelig bidrag, avslutter Stav.

Konsernets skattekostnad er i første halvår 166 millioner kroner. Dette utgjør en skatteprosent så langt i år på 55%, mot 45% for tilsvarende periode i fjor.

For ytterligere kommentarer kan konsernsjef Christian Stav kontaktes på 905 18 202.

Storåselva gir ren fornybar kraft til 10 000 trøndere

Mandag 14. mai åpnet NTE Storåselva kraftverk i Snåsa. Dette er det første nye større vannkraftverket som er åpnet i Trøndelag etter Meråkerutbyggingen i 1994. Anlegget vil ha en kraftproduksjon på 75 GwH pr år, dette tilsvarer kraftforbruket til 10 000 trøndere.

- I vannkraftlandet Norge er faktisk hele 50% av energibruken fossil. For å redusere utslippene og nå miljømålene trenger vi mer fornybar energi nå. Derfor er dette et betydelig bidrag, og en viktig begivenhet som det er grunn til å feire, sier konsernsjef Christian Stav i NTE.

Planlegging av Storåselva kraftverk startet i januar 2007, og selve byggeprosjektet ble påbegynt 4. januar 2016. Stasjonen kostet 330 mill. kroner å bygge, og har involvert mer enn 100 leverandører.

Valgkomiteens innstilling til NTE-styre

Etter at kommunene i tidligere Nord-Trøndelag ved årsskiftet overtok NTE, har valgkomiteen gjort en grundig vurdering av styrets sammensetning.

-Valgkomiteen har lagt vekt på å sette sammen et styre som er komplementært, samfunnsorientert og med særlig kompetanse innen områdene fornybar energi og digitale løsninger, sier leder i valgkomiteen Steinar Aspli.

Bærekraftrapport 2017

For et fornybarselskap som NTE er bærekraft viktig. Konsernets årlige bærekraftrapport viser hva vi har gjennomført og oppnådd av tiltak i 2017

Bærekraft i NTE bygger på tre mål:
Langsiktig verdiskaping - grønn vekst - attraktiv arbeidsplass.

Lav energiproduksjon ga svekket NTE-resultat

NTE-konsernet leverte i 2016 et driftsresultat på 509 millioner kroner. Driftsresultatet er 73 millioner svakere enn i 2015, først og fremst på grunn av mindre tilsig og dermed betydelig lavere energiproduksjonen enn året før. Den underliggende driften er god i alle virksomhetsområder.

NTE har fått konsesjonsfritak for nytt Nedre Fiskumfoss kraftverk

NVE har gitt NTE fritak fra konsesjonsbehandling for en mulig fornyelse av Nedre Fiskumfoss kraftverk i Namsen. Et eventuelt nytt kraftverk kan være ferdig bygd i innen 2021.

​- NVEs beslutning er svært gledelig, sier energidirektør Kenneth Brandsås. – Den forenkler prosessen fram til investeringsbeslutning, i og med at det nå er klart at opprusting og utvidelse av Nedre Fiskumfoss kraftverk ikke er konsesjonspliktig. Samtidig bekrefter NVE med sin beslutning, at dette er et godt miljøprosjekt.

Mulighetsstudie for større datasenter i Trøndelag

NTE tok initiativ til mulighetsstudien etter at Energi Norge i 2016 publiserte sin rapport «Locations for Data center enterprises (DCE) in Norway» med undertittelen «Information to potential investors in Data center enterprises and to developers of new sites for DCEs».

Sammen med TrønderEnergi, SpareBank 1 SMN og NHO Trøndelag, ønsker NTE å legge til rette for vekst og utvikling i Trøndelag.

To nye kvinner inn i styrerommene i NTE

For å nå NTEs mål om å gi kundene et grønt forsprang trengs ny kompetanse, også i styrerommene.
Derfor har Rikke Stoud Platou og Therese Troset Engan gått inn i styret i henholdsvis NTE Energi og NTE Nett.
- Vi får nå tilført viktig kompetanse innen innovasjon og utvikling inn i våre to mest tradisjonsrike selskaper, sier Christian Stav, konsernsjef i NTE Holding AS.

_ga Registrerer en unik ID som brukes til å generere statistiske data over hvordan besøkende bruker nettsiden. Dette slettes automatisk etter 2 år.

_gid Registrerer en unik ID som brukes til å generere statistiske data over hvordan besøkende bruker nettsiden. Dette slettes automatisk etter 24 timer.

ads/ga-audiences Brukes av Google til å retargete besøkende basert på besøkendes nettside bruk. Dette slettes automatisk etter 24 timer.

collect collect

Brukes av Google for å sende data til google Analytics om besøkendes enheter og adferd. Tracker besøkende på tvers av enheter og markedskanaler. Dette slettes etter besøket.

_fr Brukes av Facebook for å levere en rekke annonseprodukter. Dette slettes automatisk etter 3 måneder.

_tr Brukes av Facebook for å levere en rekke annonseprodukter. Dette slettes automatisk etter 1 minutt.

Følgende coockies settes av Adform:

_0

Brukes av Adform for å følge besøkende på tvers av nettsider. Slettes etter besøket.

_C

_cid

Optimaliserer annonsevisningen basert på brukernes bevegelse kombinert og ulike annonsørbud for visning av brukerannonser.

_uid

Registrerer en unik bruker-ID som gjenkjenner brukerens nettleser når du besøker nettsteder som bruker samme annonse. Slettes automatisk etter 2 måneder.

Google Analytics

Google AdWords

Facebook: Her kan du velge dine innstillinger for hvordan facebook får bruke eventuell informasjon de samler inn for annonsestyring: www.facebook.com/ads/settings

Google Analytics: Vil du ikke sende informasjon til Google Analytics kan du forhindre dette ved å installere Googles Out-out verktøy: https://tools.google.com/dlpag...